Cikk keresés:    

Küzdősportok oktatása a Nemzeti Alaptantervben

2021. 06. 17., írta: Deák Zsigmond, fotót készítette: RT, cikket feltöltötte: Tollár Dániel

A Nemzeti Alaptanterv 2020 testnevelést érintő tananyagában a korábbiaknál hangsúlyosabban jelent meg a küzdősportok oktatása, amelyet három olimpiai sportág, a birkózás a dzsúdó és a karate képvisel. Az érintett sportági szakszövetségek (MBSZ, MJSZ, MKSZ), valamint a Magyar Diáksport Szövetség é(MDSZ) és a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete (MTTOE)összefogtak, és felajánlják segítségüket, hogy a küzdősportok iskolai oktatása hatékonyan és magas szakmai színvonalon valósulhasson meg.

A felajánlásról a szervezetek 2021. június 17-én, csütörtökön sajtótájékoztatót tartottak. Az eseményen szövetségünket Bacsa Péter ügyvezető alelnök képviselte, mellette felszólalt még Bacsu Margaréta, az MJSZ sportágfejlesztési igazgatója, Mészáros János, az MKSZ elnöke, Balogh Gábor, az MDSZ elnöke, Takács Zoltán, az MTTOE alelnöke és Csákvári László, a Testnevelési Egyetem küzdősportok tanszékének tanára.

A Nemzeti Alaptantervben (NAT) 1993 óta szerepel a küzdősportok oktatása. A testnevelő tanárképzéssel foglalkozó intézményekben azonban nem mindenhol valósulhatott meg a küzdősportok strukturált képzése. Az iskolákban pedig a NAT-ban szereplő alacsony óraszám nem tette szükségessé a testnevelő tanároknak a küzdősportok magas szintű oktatását. A 2020-ban megszületett új NAT testnevelést érintő tananyagában hangsúlyosabban jelent meg a küzdősportok oktatása. A klasszikus atlétika-torna-sportjáték mozgásműveltség tartalmak mellé az óraszám tekintetében felzárkóztak a küzdősportok – nevesítve a birkózás, a dzsúdó és a karate –, amelyeket immár hasonlóan magas óraszámban szükséges tanítani.

A küzdősportok jellemfejlesztő szerepe vitathatatlan: fegyelmezettségre, stresszkezelésre, érzelmi problémamegoldásra nevelnek. Elsajátításukkal csökken a szorongás, nő az önbizalom. Ráadásul testnevelésórán a tanulók munkája csak kölcsönös toleranciával és egymást segítő gyakorlással valósulhat meg. A Magyar Birkózószövetség, a Magyar Judoszövetség és a Magyar Karate Szakszövetség illetékesei egyetértenek abban, hogy a küzdősport hiánypótló a diákok testi és lelki fejlesztésében, és helye van a mindennapos testnevelésben.

A testnevelő tanárok számára hatalmas kihívást jelent NAT 2020 szerinti magas szakmai színvonalon oktatni a küzdősportokat. Ezért a három sportági szövetség, valamint a Magyar Diáksport Szövetség és a Magyar Testnevelő Tanárok Országos Egyesülete „A küzdősportok helyzete és törekvései az iskolai testnevelésben” címmel közös dokumentumot fogalmazott meg és írt alá, a küzdősportok magas színvonalú oktatásának segítését tűzve ki célul.